Die New York Times berichtet über Versuche, bei denen die Auswirkung von gefälschten Markenartikeln auf die Moral untersucht wurden.
Prof. Dan Ariely vom Duke und M.I.T hat herausgefunden, dass Personen, die Markenware tragen weniger mogeln als die die (angeblich) gefälschte Produkte tragen:
In one of his studies, half of the 250 subjects were told that the designer glasses they were wearing were “real,” while the other half were told they were wearing “counterfeits.” They were told to do a number of tasks that seemed to be related to the glasses, like evaluating scenery. But tucked into the sequence was a math test. Researchers found that 60 percent of those who were wearing “counterfeit” glasses cheated, while only 20 percent of those wearing “real” glasses cheated.
Ariely führt dies auf den "what-the-hell-Effekt" zurück. Wer einmal anfängt Dinge vorzutäuschen, mach dies schnell noch einmal - auch in anderen Lebensbereichen.
Gefunden bei IP Dragon
Bild (CC-by,sa) by Caveman 92223
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